Vis mig din by – Frederiksberg

Så blev det endnu en gang tid til ‘Vis mig din by’. Denne gang besøger vi Cathrine på Frederiksberg.
Som den ærkeårhusianer og jyde, jeg nu engang er, har jeg ikke meget kendskab til det sjællandske/københavnske. Så derfor bad jeg i første omgang også Cathrine om at vise mig København. For Frederiksberg og København er da det  samme, ikke… Well, åbenbart ikke… Det viser jo så, hvor lidt jeg egentlig ved om den del af landet, og hvor meget jeg kunne lære. Derfor er jeg ikke i tvivl om, at Cathrine kan vise mig noget nyt om vores lille land.

Cathrine skriver verdens bedste offentlige dagbog på ROCKPAPERDRESSES, hvor hun med umiddelbar ærlighed og ligefremhed deler dagligdag, kjoleindkøb, farverig mode, arbejdsliv (hun er en del af DRs Talenthold!!), kage-kærlighed, Frida-kærlighed og meget andet. Cathrine er i øvrigt lige blevet kåret som Årets Brilleblogger af Louis Nielsen – ret sejt, hvis du spørger mig. Hvis du ikke allerede har mødt Cathrine, synes jeg, du skal skynde dig at kigge forbi hendes møghamrende inspirerende blog. Du vil uden tvivl blive underholdt!

Når jeg rejser på ferie i udlandet, møder jeg ofte en masse spændende mennesker, høje og lave og tykke og tynde. Og hvis jeg er så heldig at falde i snak med nogle af dem, og vi sludrer længe nok, så vil vi typisk komme til at tale om vores hjemstavn. Og selv om jeg kæmper med en evig udlængsel mod eksotiske himmelstrøg, så  sætter den store nu-skal-I-høre-hvor-vidunderlig-min-stavn-er-salgstale ind. Med en barneiver sjældent set; får jeg lyst til at fortælle det hele, hvor smukt Danmark er om sommeren, og hvor fint sneen daler om vinteren (jeg glemmer alt om sjap, evindelige togforsinkelser, jantelov og høje skatter). Nationalfølelsen og et gram stolthed vælder op i mig og ordene nærmest voldtager tungen og gør det umuligt at få dem sat i en velfungerende rækkefølge.
Cirka samme fornemmelse sad jeg med, da Stine spurgte om jeg ikke havde lyst til at fortælle lidt om min by. For ligeså meget jeg elsker fjerne himmelstrøg, ligeså varm bliver jeg om hjertet, når kufferten ruller over min gades sten, gadung-gadung-gadung, hjem til min lejlighed. I den bedste by i min verden; ”ahmen så skal jeg fortælle om Haven… Og om Rådhuset! Og alle de fine butikker på Gammel Kongevej! … Og så er der jo også Den Kongelige Landbohøjskole…” Og, og og sådan slog min tunge knuder på sig selv; jeg ville have det hele med.  Men den største styrke i skrivekunsten er at kunne begrænse sig. Og det har jeg gjort.

En lille frokost i drivhuset gør godt

Frederiksberg – klemt inde mellem Københavns brokvarterer ligger min lille oase. Det er ikke til at se bygrænsen; med et lille skridt til højre skifter du bydel fra Nørrebro til Frederiksberg. og to skridt til venstre og du står på Vesterbro. Den eneste indikator for, at du er trængt ind på Frederiksbergensisk område, og som kun det trænede Frederiksberg-øje kan opfange, er de Frederiksberg-grønne skraldespande (Frederiksberg-grøn er en eksisterende farve) – og på hvert et hjørne er der gratis hømhøm-poser til Frederiksbergensiske hunde. Frederiksberg i en nøddeskal.

Gratis kunst i bybilledet

Frederiksberg er ærkekonservativ – kommunen der nægtede at opstille el-bils-ladere fordi producenten ikke kunne levere dem i den særlige grønne farve. Snorlige. Velholdt og trimmet som Gustavs øjenbryn (ham der er for lækker til love). Men jeg accepterer byens pedantiske syn på æstetik. Bare fordi. Fordi byen er så fandens smuk, i regn, i sol, i blæst, i sne. Og alt, hvad der skal til for at se skønheden, er en gåtur. Slentre ned ad Bülowsvej – spise en simpel frokost i et drivhus på Landbohøjskolens fineste blomsterplet; en uopdaget perle for de fleste. Ose på Gammel Kongevej. Runde et hjørne. Slentre ned ad Allégade og ind i den smukkeste have; Frederiksberg Have, hvor en eftermiddagste og en kagekrumme hurtigt hapses det lille kinesiske hus.  Og på en fuld mave hoppe op på cyklen og køre ud af Frederiksberg Allé. Ud i byen, ud i rummet. For det er her alle de små gratis kunstskatte møder dig. Se op på byens gavle. Gamle glemte reklamer, abstrakte streger, små perler. Paraplyer, der blæser i vinden, nissemænd ved skovsøen. Farveeksplosioner i himmelhøjde. Der er plads til alle på de afgrænsede gavle.. Og sådan er det med Frederiksberg, der er plads til fest og farver og fyrværkeri  – så længe det er inden for rammerne.  Trygge rammer. Rammerne der i sidste ende skaber et hjem, mit hjem.

Heerups fine figurer er ikke fra Frederiksberg men fra Vesterbro – en spytklat fra Gammel Kongevej

Øverste billede er venligst lånt fra Cathrines blog, som du finder lige her, mens collagerne er lavet af Cathrine selv.

Se forrige indlæg i Vis mig din by-føljetonen her.

8 thoughts on “Vis mig din by – Frederiksberg

  1. For sådan en jyde som mig er og bliver det hele det samme 😉 Selvfølgelig er der forskel, det er der jo også på bydelene i Århus, men jeg vil nok altid omtale det hele som København – det er bare nemmere (især når man ikke kan kende forskel på tingene).

  2. Frederiksberg er simpelthen så hyggeligt. Og ja København og Frederiksberg er ikke det samme hihi 🙂 Ligesom at der også er rigtig meget forskel på Nørrebro, Østerbro go Vesterbro.

  3. Ja, Cathrine kan virkelig jonglere med ord 😉 Og man får jo virkelig lyst til at opleve det, hun beskriver, i virkeligheden!

  4. Fantastisk flot skrevet. Jeg blev helt revet med af de fine, fine ord. Og blev også helt interesseret i at opleve forskellen på Frederiksberg og resten af KBH. Selvom de to bystørrelser for en aarhusianer som mig før lød som noget af det samme. 🙂

  5. Pingback: Gæsteblogger den hos Baysen | ROCKPAPERDRESSES

  6. Pingback: Gæsteblogger den hos Baysen | ROCKPAPERDRESSES

Skriv et svar

