Vis mig din by – Gilleleje

Sommeren banker på døren. Ligeledes gør ferietiden inden længe. Og det er jo lige med tid til at tage på opdagelse, tid til oplevelser.
Hvis du lige som jeg er på spanden rent økonomisk, er det måske ikke lige oplevelser under sydens sol, der står på programmet. Men så er det jo, at man må udnytte det dejlige land, vi lever i.

Jeg tænkte derfor, at jeg ville forsøge at gentage succesen fra sidste år med en ny omgang “Vis mig din by.” Jeg har fået hjælp til dette af en lang række søde bloggere, som i løbet af sommeren vil vise deres by frem her på bloggen.

I første omgang besøger vi Regitse Rosenvinge i Gilleleje.
Regitse er stifter af ByRosenvinge.com, som er et online livsstilsmagasin, hvor fokus er at inspirere og dele gode oplevelser med læserne. Her finder du anmeldelser, artikler og interviews om det gode liv, om alt fra ferieophold og restaurantbesøg til kosmetik og mode.

Regitse

Hvad gør din by speciel?
Jeg er født og opvokset i Gilleleje, det nordligste punkt på Sjælland. Byen har en helt specielt plads i mit hjerte fordi der er lys og luft og masser af plads. Og ikke mindst fordi havet ligger så tæt på. Man kan fornemme det lige meget hvor man befinder sig i byen og det er fantastisk. Især om sommeren!
Sammenholdet i byen er nok også ret specielt. Folk kender hinanden og det skaber en form for ro og tryghed.

Hvad er dit yndlingssted i Gilleleje?
Det må være havnen, som er fuld af liv om sommeren og indbyder til hyggelige aftener med familien og en picnickurv. Der er ikke noget bedre end sommeraftener ved vandet i Gilleleje! 🙂

020_gilleleje_strand 08_gilleleje_strand

Hvad er must-see i Gilleleje?
Hvis man kommer til Gilleleje skal man gå en tur på én af de smukke, lange sandstrande, f.eks. ved Strandbakkerne. Byen byder også på nogle fine forretninger og så kan man jo passende slutte af med en god frokost eller middag på én af havnens restauranter.

Hvilke seightseeing-oplevelser kan du anbefale i/nær din by?
For livsnyderen vil jeg anbefale et ophold på det gammeldags Gilleleje badehotel, som byder på lækker mad med udsigt ud over Kattegat. Hotellet har også en spa, så man kan koble helt fra i en stresset hverdag. Hvis man er kulturel vil jeg foreslå Esrum Kloster, som ligger ca. et kvarter fra byen. Klosteret kan dateres helt tilbage til 1200-tallet er omringet af den smukkeste natur tæt på Esrum sø – og så finder du også en hyggelig restaurant der!

Facade-aften

Hvor skal man nyde naturen?
Gilleleje byder på rigtig meget natur; strand, skov og marker ligger alt sammen inden for gåafstand, men personligt vil jeg tilbringe min dag på stranden, hvis vejret er godt.

Hvor skal man spise?
Adamsen’s Fisk på havnen er et godt bud hvis man er til skaldyr, sushi eller friskfanget fisk og Restaurant Gilleleje Havn er kendt for deres fantastiske brød og fiskeretter. Ellers er jeg selv ret glad for Café Ellen, som meget vel kunne være én af Danmarks mindste caféer, men alt er hjemmelavet og deres laksesandwich er fantastisk!

gilleleje-havn

Hvor skal man drikke kaffe?
På Vesterbrogade 5 finder man ’Mosberg café og specialiteter’, som er en kombineret vin,-te- og kaffehandel. Der er ikke meget plads i forretningen, der bugner af lækre delikatesser, som bl.a. chokolade fra Summerbird’s, men slå dig ned på én af de få siddepladser og vælg din egen kaffe- eller te-sort.

Hvor skal man shoppe?
I Mariapil på Vesterbrogade 40. Maria har lækre mærker som Mos Mosh, Day Birger & Mikkelsen, Lollys Laundry og Style Butler. Lidt længere nede ad gaden ligger Fredbogaard’s gårdbutik, som sælger alverdens kosttilskud – og det lækreste, økologsiske brød og hjemmebagte kager! Frk. Mage er en brugskunstforretning, som ligeledes er et besøg værd. Her finder du alt fra fransk køkkentøj til lysestager og fine armbånd.

Hvor og hvordan ville du tilbringe en solskinsdag i Gilleleje?
Jeg ville lægge ud med en brunch og en god kop kaffe på Café Ellen. Derefter ville jeg gå på torvet, hvor der hver torsdag og lørdag henover sommeren er marked med alt fra friske grøntsager til loppeting og kunst. Hvis vejret tillod det ville jeg tage en tur på stranden og blive der! Om aftenen ville jeg køre til nabobyen Hornbæk og spise middag.

Hvor og hvordan ville du tilbringe en regnvejrsdag i Gilleleje?
På en regnvejrsdag ville jeg låne en god bog på biblioteket og sætte mig på café med dén og min laptop lige så længe jeg gad. Derefter ville jeg forkæle mig selv med en gang massage eller en ansigtsbehandling på ’Den lille klinik’ på Gilleleje Hovedgade 7. Dét er en perfekt regnvejrsdag!

Billeder er venligst lånt fra ByRosenvinge.com, Folkeferie.dk, Gilleleje Badehotel.dk og Visitnordsjaelland.dk.

Skriv et svar

