En ledigs bekendelser: Fokus

Når jeg hidtil har skrevet om livet som ledig, har det hovedsageligt handlet om de negative sider. De er nemlig dem, der fylder. Og det er vel naturligt nok, når succeshistorierne udebliver. Når man hele tiden føler, at man støder hovedet mod muren, er det svært at se de positive sider.

Problemet er bare, at når de negative ting fylder mest, er det svært at holde fokus. Det er svært at fastholde motivationen, og målet synes at rykke længere væk. Man kommer i tvivl. Man har svært ved at tro, at man nogensinde når målet. Man bliver nervøs for, om det nogen sinde vil lykkes. Lige pludselig svømmer man i selvmedlidenhed… Man tror ikke på sig selv, på at man er god nok, på at man bliver den heldige. Man overvejer, om man nogensinde kommer til at tjene nogle ordentlige penge. Det meste af tiden har man nemlig travlt med at tælle kroner og ører, så de kan vare hele måneden. Man lever, som var man stadig på SU.
Alle sammen negative tanker som fylder og fjerner fokus.

Så nu har jeg besluttet mig for, at sommeren skal nydes i fulde drag. Den skal udnyttes og bruges til at genfinde de positive tanker, til at genfinde fokus.

Jeg vil bruge sommeren på en masse ting, som jeg måske ikke kunne, hvis jeg sad i et fuldtidsjob.
Jeg vil ud… Siden jeg blev færdiguddannet i december, har jeg tilbragt mange timer inden for hjemmets fire vægge. Alene. Og det er jo ikke lige frem sundt. Så jeg tænker, at det ville være en rigtig god ide at komme ud og lave nogle ting. Gå nogle ture (og komme af med et par af de kilo, som har sat sig på bagdelen de sidste måneder ;-)). tage i Mindeparken eller Botanisk Have og nyde det gode vejr, ordne have (den trænger nemlig noget så voldsomt), læse en masse bøger, skrive og blogge. Jeg vil nyde mine nærmeste, udnytte at de får ferie og tilbringe en masse tid med dem.
Tiden skal simpelthen nydes i fulde drag. Det er jo med at få det bedste ud af situationen.

Selvfølgelig skal der også søges job. Det giver jo sig selv. Men lige om lidt går vi ind i en periode, hvor der ikke sker så meget, hvor der bliver længere og længere mellemjobopslagene. Så mens der søges job, skal livet nydes, så de negative tanker ikke kommer til at fylde alt for meget. Energi, godt humør, tro og fokus skal genfindes. Og der vel ikke noget bedre tidspunkt til det end netop sommeren…

4 thoughts on “En ledigs bekendelser: Fokus

  1. Det håber jeg i hvert fald 🙂 Ja, skulle lige have styr på nogle detaljer, for lå lige på grænsen til at kunne nå det, inden første ledighedsperiode slutter. Oven i har jeg lige fået mail fra a-kassen om ændrede regler fra d. 1/7, som gør, at man kun har ret til 6 ugers selvvalgt kursus inden for de første 6 mdr. Jeg skal altså have søgt og godkendt kurset senest d. 1. hvis jeg vil undgå at blive ramt. Håber de er effektive! Og at der stadig er plads!

  2. Lyder som en go’ idé at få ny energi og lade op henover sommeren. 🙂 Har du kigget på Future Company’s seks ugers kursus? Det er i hvert fald anbefalelsesværdigt. 🙂

Skriv et svar

