Vis mig din by: Odense

Denne uge smutter vi en tur til Fyn og besøger Karina i Odense.
Karina står bag Karinas blog, hvor hun deler mode, hverdag og rejseoplevelser.

Karina

Hvad gør din by helt speciel?
Jeg har boet i Odense stort set hele mit liv. Der var lige en afstikker til Svendborg i 2år, men det er en helt anden historie. Jeg er født og opvokset i Odense. Jeg har flere veninder der er flyttet til København og Aarhus fordi der er flere muligheder, men jeg er glad for de muligheder jeg har her. Jeg behøver ikke flere. Og for mig behøver byen ikke og være større, hvis jeg har behov for at tage til en storby er det jo kun 1,5 time til København eller Aarhus med tog, hvis det er det man vil.

Noget der for mig også gør Odense helt speciel, er H.C. Andersen. Jeg ved godt at det en kliche, men jeg forbinder altid Odense som noget eventyragtig. Det kommer sig også til udtryk når jeg er på ferie i udlandet og folk spørger hvor man er fra. Der er jo ingen der kender Odense, men når man siger H.C. Andersen fødeby, så ved folk hvad man snakker om.

At jeg har boet i Odense stort set hele mit liv gør også byen speciel for mig. Det er her jeg hører hjemme og det vil jeg altid gøre.

SONY DSC

Hvad er dit yndlingssted i din Odense?
Jeg har virkelig mange steder i Odense som jeg holder af og komme hen, men hvis jeg KUN må vælge et, må det være Eventyrhaven. Der er altid mange mennesker om sommeren, men det er også bare hyggeligt og sidde på græsset med et tæppe og nyde solen. Eventyrhaven ligger lige bag ved Odense Domkirke, som er et besøg værd. Kirken er virkelig smuk indvendig, men også udvendig.

Hvad er must-se i din Odense?
Ja et must-se i Odense må siges og være H.C. Andersens hus og det område lige omkring. Det er nogle små hyggelige stræder og gammelt byggeri som huset ligger ved.
H.C. Andersens hus ligger; Bangs boder 29, 5000 Odense C.

SONY DSC

Hvilke sightseeing ting kan du anbefale?
Når du kommer til Odense skal man besøge zoologiske have. Det er så hyggeligt og gå rundt i den store park og hilse på dyrene. Jeg har været der en del gange efterhånden, men jeg bliver aldrig træt af den. Odense Zoologiske ligger; Sdr. Boulevard 306, 5000 Odense C. En anden ting jeg vil anbefale er at tage ned til Sydfyn. Det er så smukt og køre ture omkring ved Svendborg og Fåborg. Og så koster det jo ikke så meget andet end lidt benzin og måske en lille is. Det plejer hvert fald og være et hit herhjemme.

Hvor skal man nyde naturen?
Udover Eventyrhaven så kan jeg anbefale at man tager ned til Munke Mose. Det er super hyggeligt og sidde nede ved Odense Å og nyde en is eller måske leje en svane eller vandcykel og så tag en tur op af Odense Å. Der er altid mange mennesker, så det er en god ide at man har god tid og at man kan vente. Udover en å tur så er der også en legeplads for børnene og udendørs træningsmaskiner.

Hvor skal man spise?
Det bedste sted jeg spist i Odense, er på H.C. Andersen Hotel, men det er også en dyr omgang. Hvis jeg skulle vælge et lidt mere budget venligt sted, så skulle det være Flammen. Det er forholdvis nyt og i starten skulle man bestille bord flere uger i forvejen. Det skal man dog ikke mere andet end hvis det lige er i weekenden. Det er rimelig simpelt, det er tag selv buffet og der er noget til alle. Flammen ligger; Kongensgade 66, 5000 Odense C

Hvor skal man drikke kaffe?
Nu drikker jeg ikke kaffe, men i stedet chai latte når jeg kan komme til det. Den klassiske er jo Baresso Coffé, men jeg kan altså godt lide og have lidt andre alternativer. Jeg kan rigtig godt lide Café Creamy. Den er rimelig ny, men er super personlig. Det er i nogle hyggelige omgivelser og ligger i centrum: Vestergade 50, 5000 Odense C.

Hvor skal man shoppe?
Det kommer jo helt an på hvad man skal have. Inde i byen foregår det meste i Vestergade og Kongensagde. Der er dog nogle side gader til de to, hvor der også ligger et par butikker. En butik jeg selv er ret glad for er Dr. Adams. De er mærketøj Wang, Soina Rykiel, Helmut Lang osv. Dr. Adams ligger i Pogestræde. Hvis det regner er der jo også mulighed for at tage ud i Rosengårdcentret som ligger ved Ørbækvej 75. Der er også mange butikker, hvis man skal shoppe.

Hvor og hvordan vil du tilbringe en solskinsdag i din by?
Jeg ville tilbringe den i haven med et tæppe, en god bog og solbær saft. Man kan selvfølgelig også tage indtil Eventyrhaven eller Munke Mose, men nogen gange er det også bare hyggeligere og være derhjemme og slappe af.

Hvor og hvordan ville du tilbringe en regnvejrsdag i din by?
Der ville jeg nok tage en tage en tur Danmarks Jernbane museum også selvom det er til børn, det meste. Men altså det er bare hyggeligt og gå rundt og kigge på gamle toge også selvom man er 25. Danmarks Jernbanemuseum ligger; Dannebrogsgade 24, 5000 Odense C.

SONY DSC

Se flere indlæg i Vis mig din by-serien her!

5 thoughts on “Vis mig din by: Odense

  1. Pingback: VIS MIG DIN BY! |

  2. Uh, tak for tips – skal på miniferie i Odense her til sommer, så dejligt med et par fifs. Satser på et smut for den kære H.C og en tur i Zoo, det skulle også være rigtig hyggeligt, siger rygtet.

    – Anne

  3. Åh, Odense. Den smukkeste, smukkeste, smukkeste by i Danmark. Intet er så fantastisk som solrige dasedage i Munke Mose eller hyggelige på Café Creamy.

    Skønt indlæg.

Skriv et svar

