Vis mig din by: Aabenraa

Denne uge tager vi en tur sydpå og besøger Tine i Aabenraa.
Tine har bloggen Frøken Fregne, hvor hun deler hverdagsglimt og oplevelser, og skriver om livet som nyuddannet. Tine inspirerer, giver håb og deler ud af sit inderste, når hun deler sit liv med tilbagevendende depression og tendens til at blive stresset.

Hvad gør din by speciel?
Aabenraa er en fantastisk smuk og hyggelig by fyldt med en masse venlige mennesker. Jeg flyttede dertil sidste sommer og har ikke fortrudt det et sekund. For mig er det den perfekte blanding af ro og liv. Vi bor midt i byen, men er hverken generede af trafikstøj eller mennesker, maksimalt af den nærliggende kirke, når den ringer. Går man de ca 200 meter op til gågaden, finder man masser af liv og oplevelser.

Hvad er dit yndlingssted i Aabenraa?
Marinaen. Jeg er vokset op ved vandet og derfor giver det mig en helt speciel ro, at sidde på en bænk og se udover vandet. Udover det er jeg ret vild med vores egen gårdhave, men den er jo ikke lige offentligt tilgængelig. Vi har udsigt til den smukke Sct. Nicolai Kirke og et KÆMPE kastanietræ.

Sct Nicolai kirke om efteråret 1

Hvad er must-see i Aabenraa?
Man skal tage en tur igennem de skønne små, skæve gader. Aabenraa er en smuk by, med masser af flotte gamle huse. En smut ind i Carstensens Tehandel kan i den grad også anbefales. Udover deres mange forskellige slags te, har de også chokolade, vin, kaffe og andre delikatesser. Jeg elsker at snuse rundt derinde.

fine gader 2

Hvilke seightseeing-oplevelser kan du anbefale i/nær Aabenraa?
Der er nok at se på i Aabenraa og omegn. I selve byen vil jeg her i sommerperioden især anbefale en tur til Brundlund Slot og den flotte slotspark. Indenfor udstiller div. Sønderjyske kunstnere og i slottets kælder kan man bl.a. opleve både skyttekælder og fangehul. Krusmølle, der ligger en lille køretur fra centrum, kan også anbefales. Udover deres gode mad, er der galleri og man kan deltage i div. Kreative kurser som fx lysstøberi.

Brundlund slot 3

Hvor skal man nyde naturen?
Marinaen og stranden. Sønderstrand ligger i gåafstand fra centrum og er helt vidunderlig, både sommer og vinter. Udsigten over vandet er fantastisk og om sommeren er det et vidunderligt sted at bade, både for voksne og børn.

Aabenraa marina 7

Hvor skal man spise?
Det kommer helt an på, hvad man har lyst til. Er man til en blanding af cafe og restaurant skal man gå på Cafe Storm der netop har genåbnet med nye ejere og nyt menukort. De laver alt fra bunden og serverer noget rigtig lækker mad. Skal det være ekstra lækkert, skal man tage på Restaurant Knapp, der ligger lidt uden for byen. Det er gourmet med gourmet på.

Hvor skal man drikke kaffe?
Der er muligheder nok for at gå på cafe i Aabenraa. Der er både Storm, Butler, Fru Geest og Cafe Kridt. Jeg vil anbefale Cafe Kridt, der ligger midt på gågaden. Jeg er lidt forudindtaget på dette punkt, da min kæreste arbejder der. Det er altid der jeg mødes med mine veninder til kaffe, men det er nu ikke kun pga kæresten, men efter min mening laver de altså bare den bedste kaffe, lige gyldigt om du er til den sorte, cafe latte eller iskaffe. Desuden serverer de te fra min yndlingstehandler Carstensens Tehandel, der ligger skråt overfor.

Cafe latte på kridt 5

Hvor skal man shoppe?
På gågaden. Aabenraa har Danmarks længste sammenhængende gågade og der kan du både finde tøjbutikker som Vero Moda og H&M, Matas (x 3 faktisk), delikatesserbutikker som Carstensens Tehandel og Vin & Gastro samt meget andet. Det er faktisk sjældent jeg forlader byen for at shoppe, da jeg ikke føler behov for det.

Hvor og hvordan ville du tilbringe en solskinsdag i Aabenraa?
Jeg ville gå en lang tur i de små hyggelige gader, der er fyldt med gamle, smukke huse. Så ville jeg nok smutte en tur på stranden, nyde solen og kigge på folk der spiller beachvolley og børn der samler krapper. Jeg ville slutte af med en tur op af vores hyggelige gågade og få en is hos chokoladeforretningen.

Aabenraa gågade efter lukketid 6

Hvor og hvordan ville du tilbringe en regnvejrsdag i din Aabenraa?
Jeg ville tage i Sportscentrum, hvor man både kan bowle, spille airhockey, squash og træne eller gemme mig i Kinorama, der er den lokale biograf. En helt anden mulighed er en tur i svømmehallen, der både rummer børnebassiner, sportsbassiner, dampbad og spa. Der er en del arrangementer rundt omkring i byen og man kan få overblik over dem alle på www.mit-aabenraa.dk – En side der i øvrigt drives af min bedste veninde.

Tidligere indlæg i Vis mig din by-føljetonen findes her.

Følg Polishing Life på:
Bloglovin
Instagram
  (@baysen)

One thought on “Vis mig din by: Aabenraa

Skriv et svar

