En ledigs bekendelser: To gode råd

Jeg var jo for nylig til rådighedssamtale (eller tre måneders kontrol som det også kunne kaldes) i min a-kasse – en halv times snak om, hvordan det går med min jobsøgning.
Fordi jeg stod overfor at skulle til samtale, var det centrum i vores samtale. Og i den forbindelse fik jeg to simple, men rigtig gode råd.

Egentlig giver det nok sig selv, men det er bare så nemt at glemme i kampens hede, hvor man så gerne vil finde et arbejde, finde sin plads, gøre et godt indtryk og vise sig fra sin bedste side over for potentielle arbejdsgivere.

Vær dig selv
Det er så simpelt, men alligevel så vigtigt! Nemlig at du altid skal være dig selv!
Ja, det er jo indlysende, for ærligt talt, hvem gider arbejde et sted, hvor man ikke kan være sig selv, hvor man altid skal spille en rolle. Derudover vil der altid være nogen, der gennemskuer det.

Jeg er altid mig selv – også til samtaler. Alligevel kan jeg godt glemme, at det rent faktisk er nok. Jeg bruger nemlig meget tid på at tænke over, hvordan jeg kan gøre det bedste indtryk, hvordan jeg ville kunne passe ind i pågældende virksomhed. Og så er det, at jeg kan slå mig selv i hovedet over, at jeg måske har sagt noget forkert, været for åben eller for frisk. Jeg begynder at overveje, om jeg skal skifte tøjstil, om jeg f.eks. skal anskaffe mig en habbitjakke, selvom det slet ikke er mig. Jeg begynder at overveje, om jeg skal lade lakken ligge i skuffen, selvom jeg jo elsker lak.

Jeg lader bekymringerne overmande mig af frygt for at “mig selv” ikke er nok. Men disse tanker skal jo bare pakkes væk, og i stedet skal jeg huske at være mig selv. Det er jo ligesom med kærester eller veninder – “Tag mig som jeg er, eller lad være.”

Mærk efter
Udover at man skal være sig selv, skal man også huske at mærke efter! Hvad siger din mavefornemmelse dig? Er det noget, du har lyst til?
I disse tider hvor presset om at finde et arbejde kommer fra alle sider, hvor man skal søge hvad som helst, og man skal springe på det første og bedste, er det virkelig nemt at glemme at mærke efter.

For nylig fik jeg jo muligheden for at komme til samtale angående noget virksomhedspraktik-agtigt-noget. Og selvom det lød rigtig fint på papiret, var det ikke rigtig noget, som fik mig op og ringe. Faktisk havde jeg ikke rigtig lyst. Opgaven bestod nemlig først og fremmest i at lave kundeanalyser, hvilket jeg langtfra brænder for. Det er jo selvfølgelig en af mine kompetencer, og det må da gerne være en del af mine opgaver, men det skal altså ikke være mit primære arbejdsområde. Derudover ville jeg, når det kom til stykket, meget hellere på kursus i august, fordi det vil give mig nogle meget relevante kompetencer i forhold til det, jeg gerne vil ende med at lave.
Problemet var bare, at jeg ikke rigtig turde sige nej. Praktisk erfaring er jo så vigtigt for at finde et arbejde. Måske endda vigtigere end et eller andet kursus. Men det ændrer altså ikke på det faktum, at jeg følte en stor lettelse, da jeg fik besked om, at de havde valgt en anden kandidat. For ja, praktisk erfaring er vigtig, men relevant praktisk erfaring er vigtigere.

Heldigvis gav karriererådgiveren mig ret i, at analysearbejde nok ikke lige er det rette for mig, at jeg nok egner mig bedre til noget mere udadvendt og praktisk.

Det er vigtigt at finde et arbejde, ja. Men det er også vigtigt at finde et arbejde, som man har lyst til. Følger man ikke sit hjerte, sin mavefornemmelse, og ender i et job, som man i bund og grund ikke har lyst til, så brænder man ud. Og man vil højst sandsynligt ende tilbage i arbejdsløshedskøen bundulykkelig over det hele.
Og det duer jo heller ikke. Så mærk efter! Mærk, hvad din mave fortæller dig! Sigt efter drømmene 🙂

Følg Polishing Life på:
Bloglovin
eller
Instagram (@baysen)

Skriv et svar

