Man har et standpunkt, til man tager et nyt

Jeg har, her på bloggen, tidligere givet udtryk for, at jeg ikke giver meget for økologisk kosmetik. Og der er vist heller ikke nogen tvivl om, at jeg sætter stor pris på milde og uparfumerede hudplejeprodukter. Noget som i høj grad skyldtes, at jeg i en periode havde problemer med stresset, intolerant og sensitiv hud.

I takt med at min hud har artet sig og er blevet mindre problematisk, er jeg dog blevet lidt mindre fanatisk på det punkt, og mit fokus har flyttet sig. Hvis bare produkterne virker og ikke stresser min hud (og passer til pengepungen!) må de gerne indeholde en smule parfume, og de må hellere end gerne være naturlige. Sidstnævnte er ikke så meget et spørgsmål om, at det ene er bedre end det andet. Jeg tror nemlig ikke på, at kemi i kosmetik er farligt. Men jeg tror på, at naturlig kosmetik er sundere for miljøet. Og det er det handler om. Nemlig at finde en balance og passe på miljøet.
Derudover synes jeg, at der er rigtig mange spændende produkter i den naturlige ende af kosmetikkens univers. Og netop derfor har flere og flere naturlige produkter fundet vej til min kosmetikhylde.

August-september 13 020 2

Min yndlingshåndcreme i øjeblikket er Matas Natur Håndcreme med gojibær og økologisk aloe vera. Den er dejlig let i konsistensen, trænger hurtigt ind, dufter skønt, og ikke mindst giver den dejligt bløde hænder. Det er ikke den fedeste håndcreme, jeg har haft fingrene i, men nu hvor jeg ikke længere deltidsjobber i et byggemarked, er de fede håndcremer heldigvis ikke livsnødvendige mere. Rudolph Care gæster i øjeblikket også min samling i form af en øjencreme. I har en anmeldelse af den til gode, men jeg kan da fortælle, at den er ganske lækker. Min faste makeupfjerner har de sidste år været fra Derma Eco. Der er simpelthen ikke nogen over. Den er mild, men effektiv, hvilket gør den perfekt til mine sarte øjne. Jeg har længe været på jagt efter en god skrubbemaske til ansigtet. Siden jeg fik fingrene i Green Peoples Fruit Scrub Exfoliator, har jeg været fan, fordi den ikke stresser min hud, men derimod efterlader den dejlig blød og glat. Zinobel Intense Repair Oil er simpelthen blevet en uundværlighed for mig. Den fugtgiver på den helt rigtige måde, den fedter nemlig ikke og tilstopper ikke porerne. Karmameju Calm Balm 02 er også blevet en rigtig ven i nødden. Den klarer både tørre læber, næsetippe, neglebånd eller rifter, der skal have hjælp til at hele. Og så er der Burt’s Bees Rejuvenating Lip Balm with Acai Berry, der har en lidt kraftig duft til min smag, men den er dejligt fugtgivende og giver bløde læber.

Som I jo nok kan se, har der sneget sig flere og flere naturlige produkter ind i samlingen, sådan at der nu er en fin balance mellem det naturlige og ikke-naturlige. Derudover drømmer jeg i øjeblikket om pudder fra UNE og lakker fra KURE BAZAAR. Og jeg synes, at SARD Kopenhagen og Rønsbøl har nogle vældig interessante produkter, som også gerne måtte finde vej til min samling.

Jeg er dog opmærksom på, at naturlige produkter kan være mindst lige så skadelige som de kemiske – i hvert fald når det kommer til risikoen for allergi. Derfor er det vigtigt, særligt hvis man har parfumeallergi, at være opmærksom på indholdsstofferne og evt. undgå dem, som kan være særligt problematiske (for eksempel de 26 særligt allergene parfumestoffer).

Følg Polishing Life på:
Bloglovin
eller
Instagram (@baysen)

One thought on “Man har et standpunkt, til man tager et nyt

  1. Pingback: 5 tips til at pleje pleje hænder og negle | Polishing Life

Skriv et svar

