Repost: 10 tips til at lægge en pæn neglelak

Blog februar 14 028 2
For første gang i bloggens historie kommer der en repost.
Dette indlæg er nemlig ret populært, ligesom tips til at lægge neglelak er blandt bloggens mest populære søgninger.
Neglelak er en stor del af modebilledet for tiden, alt er tilladt. Men den skal jo helst være lige i øjet, og her oplever jeg, at mange står af. Måske er du en af dem… Fortvivl ej. Det er slet ikke så omstændigt og tidskrævende, som det virker til at være.
..


Det der med at lægge en pæn neglelak kan godt være lidt af en udfordring for nogen. Jeg husker selv dengang, jeg bare lagde neglelak i ny og næ, og jeg altid formåede at smøre lige så meget lak på huden som på selve neglen, og jeg altid præsterede at ødelægge resultatet, inden det nåede at tørre. Som I måske kan forestille jer, var jeg sjældent tilfreds med resultatet, og ofte endte jeg med at fjerne lakken igen efter meget kort tid.

I de senere år hvor mit lak-forbrug er steget betydeligt, er jeg kommet frem til en fremgangsmåde, som fungerer for mig. Den tænkte jeg, at jeg ville dele med jer. Nedenstående bygger altså på mine egne erfaringer. Noget vil måske virke for dig, andet vil måske ikke. Men jeg håber i hvert fald, at du kan bruge dette indlæg til noget 😉

1. Brug mærker, som du synes, er nemme at arbejde med
Lakker har forskellige konsistenser såvel bredde og længde på pensler, og det er forskelligt, hvad man foretrækker. Personligt er jeg stor fan af L’Oréals og Essies (de nye lakker) brede pensel, som gør det meget nemmere at lægge lakken med ganske få strøg. Derimod er jeg ikke så glad for lange, tynde pensler, som godt kan være lidt svære at håndtere. Men som sagt, er det en smagssag.

2. Brug underlak
Underlakken sikrer, at lakken ikke misfarver neglen. Derudover er den en base, som gør neglens overflade glattere og giver et pænere finish. Den er også en form for “stopklods”. Lakken følger underlakken og stopper, hvor underlakken stopper.

3. Brug overlak
Overlakken skulle give et mere holdbart resultat, men det ved jeg ikke helt, om jeg er enig i. I hvert fald giver den lakken en pænere overflade og udhvisker ujævnheder i lakken.
Bruger man overlak, er de hurtigtørrende af slagsen klart  anbefalelsesværdige. De afkorter tørretiden mærkbart, hvilket betyder, at det ikke er nødvendigt at sidde med strittende fingre en hel aften. Vent et par minutter efter lakken er lagt (når lakken kan berøres let), hvorefter den hurtigtørrende lak lægges. Ganske kort tid efter er neglene berøringsklare, og i løbet af en halv times tid er de helt tørre.
Husk, jo flere lag, jo længere tørretid. Lakken tager længere tid om at tørre, hvis du har lagt 4 lag neglelak plus under- og overlak.

4. Giv dig god tid, og vær tålmodig
Det dummeste, man kan gøre, er at lægge neglelak, når man er presset på tid. Så går det altid galt! Sørg i stedet for at have god tid, både til at lægge lakken og til at lade den tørre. Jeg lægger ofte lak om aftenen, fx. inden jeg skal se film eller aftenens afsnit af yndlingsserien. Så ved jeg nemlig, at jeg bare skal sidde lige så stille i sofaen i et stykke tid, og jeg risikerer ikke at ødelægge lakken, fordi jeg lige skal ordne noget.

5. Hav et godt underlag
Sæt dig ved et spisebordet eller skrivebordet, og sørg for at have et godt ryddet arbejdsområde, så du ikke støder ind i ting. Lad underarmene hvile på bordet, så du for god støtte til at arbejde med (forholdsvis) rolig hånd. Eftersom jeg er venstrehåndet, er højre hånd selvsagt min svage hånd. Det er altid sværest, når penslen er i den hånd. Mine koordineringsevner bliver dårligere, og jeg ryster mere på hånden. Jeg har dog fundet ud af, at jeg får en roligere hånd, hvis hele armen hviler på et godt underlag.

6. Rene negle
Sørg for at dine negle er rene, inden du begynder. Det giver både et pænere og mere holdbart resultat. Lad være med at smøre dine hænder og negle ind i creme og olie, lige inden du går i gang.
Nogle anbefaler at rense neglen med oliefri neglelakfjerner. Jeg foretrækker bare at vaske mine hænder med sæbe, hvorefter jeg tørrer hænderne godt i håndklædet og slutter af med at tørre neglene med at stykke papir.

7. Velplejede negle
Dine negle og neglebånd behøver ikke at være perfekte, men det er nemmest at lægge en pæn lak, hvis dine neglebånd er skubbet tilbage og ikke er groet fast på neglen (sørg for at dine negle er fugtet godt, inden du begynder at skubbe).
Se evt. mine tips til neglepleje her.

8. Fra midten og ud
Når du lægger lakken, er det en god ide at starte fra midten og bevæg dig ud mod siderne. Det giver et mere jævnt resultat.

9. Drop neglelakfjerneren
Hold dig langt væk fra neglelakfjerneren, hvis du skal rette til. Ofte ender du bare med at ødelægge det hele (med mindre du har en enormt rolig hånd). Vent i stedet til neglene er helt tørre, så du kan vaske hænder. Der vil du kunne vaske det lak, der er endt på huden, af. Resten kan fjernes med en negl.

10. Øvelse gør mester
Jo oftere du lægger neglelak, jo bedre bliver du til det. Ganske enkelt.
Start evt. med at øve dig med en transparent eller neutral lak. Så vil fejlene ikke er være så tydelige, som hvis du bruger en pangfarve.

God fornøjelse med lakkeriet 😉

Følg Polishing Life på:
Bloglovin
eller
Instagram (@baysen)

Skriv et svar

