En ledigs bekendelser: Husk Ja-hatten

Livet som ledig er lidt af en rutsjebanetur. Humøret svinger. Selvtilliden svigter. Troen forsvinder. Det sker unægteligt en gang eller to. Eller oftere endnu. Det kan ikke undgås, når man bliver mødt af afslag på afslag, når man knokler løs uden at se resultater, når man aldrig er nok.

Men lige pludselig sker det noget, som får det hele til at vende, og man ser lys for enden af tunnelen. Lige indtil der sker noget nyt. Som sagt, det er en rutsjebanetur.

2015 er startet som en rutsjebanetur.

Jeg er røget ud af dagpengesystemet. Jeg er sendt i et intetsigende nyttejob, som ikke bringer mig tættere på et rigtigt job, og som stjæler tid fra min jobsøgning. Pengene, eller manglen derpå, snakker vi slet ikke om.

Samtidig har jeg rent faktisk været til flere samtaler igennem de sidste uger. Nej, jeg havde ikke heldet med mig. Men jeg kom til samtale. Og det er da altid noget. Det er i hvert fald bedre end ingenting.
Det rykker ved selvtilliden og genskaber troen, når man mærker, at der rent faktisk er nogen, som finder ens profil interessant.
Det må man tage med. Også selvom man ikke nåede målet. For det er så nemt at ryge ned i hullet igen, og det kommer der ikke noget ud af.

Jeg sender utallige ansøgninger afsted. Så mange som jeg kan nå. Som oftest kommer der et afslag retur. Begrundelsen er som regel fraværende, for man er bare én blandt mange. Engang imellem følger der en uddybende kommentar med. På det seneste er jeg blevet mødt af følgende: “Du er overkvalificeret.” “Vi kan ikke give dig nok udfordringer.” “Den anden kandidat har mere erfaring.”
Stillingerne er selvfølgelig vidt forskellige. Alligevel er det frustrerende. Det er ligegyldigt, hvilken retning man går, hvilket niveau man vælger. Der er altid et eller andet galt. Sådan føles det i hvert fald.
Men hvad gør jeg, hvis jeg altid er enten overkvalificeret eller mangler erfaring? Hvor skal jeg så starte?

Nå ja, det går vel nok alt sammen. Jeg har jo sagt, at 2015 bliver mit år, og det mener jeg stadig 🙂
Trods frustrationer og følelsesmæssigt kaos, må man huske at tage Ja-hatten på.

2 thoughts on “En ledigs bekendelser: Husk Ja-hatten

Skriv et svar

