Something Blue

Nå, skulle vi ikke snakke lidt bryllup igen? Det er jo ved at være lidt siden sidst 🙂

I kender sikkert traditionen – “Something old, something new. Something borrowed, something blue.” Det er oprindeligt et gammelt engelsk (viktoriansk) ordsprog. Noget nyt symboliserer, at bruden træder ind i en ny fase af sit liv. Det nye er som oftest kjolen – også i mit tilfælde. Det gamle symboliserer, at man ikke skal glemme sit gamle liv, og at man skal tage alt det gode med over i sit nye liv. Det gamle er ofte en eller anden form for arvestykke – i mit tilfælde er det min marguritring, som jeg har arvet fra min mormor, og som er over 70 år gammel. Derudover har jeg også arvet min mormors vielsesring, som er næsten lige så gammel som marguritringen. Noget lånt repræsenterer brudens status i den nye familielkreds. Det lånte skal helst lånes af en, som er lykkeligt gift i håb om få del i den lykke. Jeg må indrømme, at jeg faktisk ikke havde hørt om den sidste del, og det gør faktisk også opgaven med at finde noget lånt noget sværere, da jeg ikke er omgivet af gifte par. Det er vist meget forskelligt, hvad bruden låner. Det kan være et smykke, lommetørklæde, slør eller strømpebånd – i mit tilfælde ved jeg ikke hvad endnu. Det blå står for troskab og evighed. Ofte er det blå et strømpebånd – det bliver det ikke i mit tilfælde, da jeg har tænkt mig at droppe strømpebåndet. Så jeg har været på inspirationsjagt for at finde et alternativ. Det blå kunne jo fx være en del af brudebuketten. Undertøjet kunne være blåt (så længe kjolen ikke er for tynd i stoffet). Clutchen (såfremt man har sådan en) kunne være blå. Eller smykkerne kunne have blå sten eller perler. Og sådanne smykker har jeg netop været på jagt efter, men det har været lettere sagt end gjort – især hvis det ikke skal koste en halv bondegård, og det samtidig gerne må være lidt klassiske. Men i det hele taget er udvalget af smykker med blå sten/perler ikke det største, hvilket er lidt pudsigt. Jeg tænker nemlig, at jeg ikke er den første, som søger “something blue” i et smykke.  

Nå, men da jeg begyndte at kigge, kom jeg hurtigt frem til, at det skulle være et armbånd. 

Be-Fashionable.com har en del armbånd med blå perler, bla. fra Anni-Lu, som er rigtig fine. Jeg er dog ikke helt sikker på, at det er lige det, jeg søger. A-Hjort har også nogle fine armbånd, men igen ved jeg ikke, om det er det helt rigtige. Pernille Corydon har også lavet nogle fine smykker – bla. Lucky Eye armbåndet. Men igen – not sure. 

Nogle gange er det også lidt svært at tage beslutningen, når man ikke lige har haft det i hænderne. Så jeg gik for nylig på inspirationstur hos nogle af guldsmedene i Århus. Og hos Vibholm fandt den søde ekspedient et par gode bud, som jeg går og overvejer. 


Det med perlerne er fra Jeberg, mens det med stenen er fra Månesten (det har i alt tre forskellige sten). Jeg prøvede det i sort sølv, da de ikke havde det hjemme i forgyldt. 

Jeg er vild med begge, så jeg må lige gå også tænke lidt mere over det. 

Hvad er jeres bud på “Something blue”? Hvad brugte I, som er gift?

4 thoughts on “Something Blue

  1. Der er jo også mange forskellige måder at holde bryllup på 🙂 Vi er egentlig ret traditionelle, men vi er også meget afslappede og dropper mange ting, som andre ikke vil undvære. Jeg er selv ret vild med det blå i et smykke, men når jeg har søgt inspiration hos andre, får jeg bare at vide, at det traditionelt er strømpebåndet, som blåt et delvist blåt. Men sådan er vi jo så forskellige 😉

  2. Vi gik slet ikke op i sådan noget, men vi holdt heller ikke et traditionelt bryllup! Men jeg kan godt lide ideen med noget blåt i et smykke 🙂

Skriv et svar

