Livslektioner 

Jeg faldt over den fineste video på YouTube den anden dag, hvor tre hundredårige deler deres livslektioner. 

I en tid hvor troen på mig selv og min fremtid vakler, hvor jeg er ked af at befinde mig netop på dette punkt i mit liv, og hvor jeg til tider og desværre oftere og oftere er mere negativ end positiv, ramte denne video mig. For trods de tre 100-åriges alder, deres lange liv og deres oplevelser, er deres tilgang til livet positivt. 

103-årige Amelia Tereza voksede op med en far, der var krigsfange, og mistede sine tvillinger, da de var små. Alligevel siger hun, at hun aldrig har været uheldig. 

“I have always been lucky. I have never been unlucky.”

Tænk sig, at man kan tænke, at man aldrig har været uheldig på trods af at have mistet noget af det mest dyrebare. Det tror jeg ikke, at mange kunne. Faktisk er jeg ret sikker på, at de færreste af os kan sige os fri fra at have følt os uheldige mindst engang eller to i vores korte liv. Jeg har i hvert fald haft perioder, hvor jeg ikke mente, at livet var med mig. 

Og så er der 101-årige Cliff, som sjældent fejler. 

“I don’t have many failures. If I’m making a cake and it fails it becomes a pudding.”

Jeg elsker det udsagn. For selvfølgelig betyder det ikke, at Cliff aldrig fejler, for det gør han. Det gør, vi alle. Det er menneskeligt at fejle, hvilket nogle af os har lidt svært ved at acceptere engang imellem. Især i en tid hvor vi har så travlt med at udstille vores perfekte selv. Udsagnet siger bare noget om Cliffs syn på tingene. Han formår rent faktisk at vende sine fejl til noget positivt i stedet for bare at give op og lade de negative følelser tage over.  

Jeg kunne lære noget af, hvad de tre siger i videoen, og jeg vil i hvert fald bestræbe mig på at tage de to ovenstående citater til mig. 

Se videoen lige her

Skriv et svar

