Bryllupstips

Jeg hørte for nylig, at et gennemsnitligt dansk bryllup koster +70.000 kr. 70.000 kr!! Det lyder jo i helt vildt. I hvert fald i mine ører. Men på den anden side overrasker det mig heller ikke efter at have fulgt et de sidste måneders bryllupper i blogland eller i ganske almindelige menneskers bryllupsplanlægning i diverse bryllupsgrupper på Facebook. Folk går virkelig all in. Men det handler jo bare om drømme, midler og prioriteter. Det er jo en stor dag, en særlig dag, og man bliver jo kun gift én gang, så kun det bedste er godt nok, og hvorfor spare på noget. Man bliver grebet af stemningen. Man vil have det hele. Lige pludselig vokser det, måske går det endda over gevind. For nogen er det ikke et problem, for de har midlerne, og andre har sparet op, men nogen sætter sig ligefrem i gæld eller udsætter den store dag, fordi de ikke kan overskue at spare så mange penge op. 

Vi gjorde det sidste. Vi var faktisk forlovet i 7 år, før vi blev gift. Og det var uden tvivl økonomien, der holdt os tilbage. Men nu hvor jeg står på den anden side, ved jeg, at det ikke behøver være så dyrt. Alternativet til det store, overdådige og dyre bryllup behøver ikke være en tur på rådhuset uden fest. Man kan sagtens stable et bryllup på benene til en rimelig sum penge.

Som jeg nævnte her, havde vi den bedste dag. Vores bryllup blev, lige som vi havde ønsket os og mere til. Og prisen? Et sted imellem 15.000 og 20.000 kr inklusiv alt – og med alt mener jeg virkelig ALT. Og trods det føler jeg virkelig ikke, at vi har sparet på noget. Men hvordan lykkedes det os så at holde prisen nede?

Festen

For det første valgte vi, at vores bryllup ikke skulle være stort. Vi ville holde det småt, ikke af økonomiske årsager, men fordi det var mere i vores ånd, og vi ville ikke invitere bare for at invitere. Hvis vi først gik i gang, frygtede vi også, at vi ikke ville vide, hvor vi skulle stoppe. Af samme grund droppede vi også reception.

Vi endte derfor med en intim lille fest med 34 gæster. 

Lokation

Der er jo mange muligheder, når man skal finde et sted at holde sit bryllup. Vi valgte at bruge fælleshuset i min mors boligforening. 

Mad og drikke

Maden var ret vigtig for os. Det skulle være lækker mad. Og det skulle ikke være fra de klassiske cateringfirmaer, som man har prøvet til alle fødselsdage, barnedåb osv. Igennem Facebook fik vi anbefalet et lille firma, som vi endte med at vælge, og maden var virkelig lækker. Det var klart en af de ting, som alle gæsterne roste og snakkede om. Vi slap 199 kr pr. kuvert.

Derudover sørgede vores mødre for kransekage og småkager til kaffen. Vi havde ingen bryllupskage, da kranskage er mere rigtigt for mig, og så var det ikke rigtig nødvendigt, da desserten bestod af Gateau Marcel. 

Sodavand og øl hentede vi i Tyskland, mens vi købte vinen hos en lokal vinhandler. Vi fik lidt rabat og havde derudover muligheden for at levere den overskydende vin tilbage.


Serveringspersonale

På sådan en dag vil man jo ikke tænke på noget, og gæsterne skal jo også kunne slappe af og nyde det, så vi sørgede for at have hjælp i køkkenet.

Vi bestilte en kok med fra cateringfirmaet, som sørgede for at varme og maden. Derudover fandt vi en, som sørgede for drikkevarer. Og sammen sørgede de vist for opvask og andre ting i køkkenet.

Pynt

Eftersom vi valgte fælleshus, var det ikke særlig eksklusivt, så jeg valgte at bruge lidt tid og penge på pynten. Jeg gjorde dog det, at jeg allerede begyndte at købe den første pynt kort efter vi fandt en dato. Og så spredte jeg indkøbene over de næste måneder.

  • De hvide duge lånte vi af familie.
  • Lysestagerne og vaserne var gamle syltetøjsglas, som jeg pyntede med silkebånd, sejlgarn, perler og kort.
  • Bordpynten i form af hjerter og fold-ud-brudepar (ja, det er lidt kitch) sørgede min mor og moster for. De sørgede i øvrigt også for både lys og servietter.
  • Pompomerne er købt i Panduro Hobby og Søstrene Grene.
  • Ballonhjertet blev købt til en 10’er i Bilka. Jeg kunne simpelthen ikke stå for det. 
  • Servicet gik vi ikke så meget op i, så vi brugte bare det, der hørte til i fælleshuset, ligesom vi også brugte de borde og stole, der var.
  • Blomsterne købte jeg Bilka.


Tøj

Min mand var fast besluttet på ikke at bruge penge på tøj. Så han overvejede en overgang at bruge sin smoking fra lancier i 3.g, som han stadig kunne passe! Det er altså 12 år siden! Men han endte med at købe et nyt jakkesæt i Jack & Jones. Derudover fik han nogle nye sorte strømper, mens han havde et par sko, han kunne bruge.

Jeg vidste allerede på forhånd, at jeg ikke ville bruge flere tusinde kroner på en kjole, som jeg kun skulle have på én gang. Det udelukkede selvfølgelig nye kollektioner. Og selv med udsalg var de fleste butikker udelukket. Jeg endte derfor i Lillys Outlet i Aabenraa, hvor alle kjoler koster 2500 kr uanset førpris. Det betød selvfølgelig, at alle modeller ikke var tilgængelige i alle størrelser, men udvalget var ganske fint, synes jeg. Eneste minus var, at man ikke fik megen hjælp og vejledning. Indehaveren var vældig sød, men der var kun hende til tre prøverum, som alle var bookede. 

Kjolen skulle selvfølgelig tilrettes, det skal de jo næsten altid, hvilket jeg fik gjort hos en skrædder i Århus. Det er nok en af de ting, som koster det, det koster. Prislejet vekslede i hvert fald ikke voldsomt hos de skræddere, jeg snakkede med. Så jeg brugte ikke en masse tid på at shoppe rundt. Men det var da noget dyrere end forventet – mest fordi jeg ikke anede, hvad sådan noget koster.

Mine sko så i jo her. Og undertøjet var bare en gang basis fra HunkeMüller og H&M, hvor det vigtigste var, at det skulle sidde godt. 

Makeup og hår

Jeg kunne sagtens have fået en professionel til at ordne makeup og hår, men sådan noget koster virkelig. Så heldigvis er Lise Emilia så godt som professionel, hun er i hvert fald knaldhamrende dygtig. Og fordi jeg kender hende lidt, følte jeg også, at det var lidt nemmere at forklare hende mine ønsker og sige til, hvis noget skulle rettes. Og så var det bare mega hygge at sidde og snakke med hende, mens hun nussede rundt om en. 

Blomster

Min brudebuket, brystbuketterne og et par separate buketter stod en gammel venindes mor for. Og prisen blev derfor noget anderledes, end hvis en blomsterhandler havde lavet dem. Men det blev i hvert fald ikke mindre pænt af den grund.


Fotograf

Vi brugte Jeremy fra Samurai Foto, som er ikke bare er dygtig, men også er rigtig behagelig at arbejde sammen med. Vi følte os i hvert fald trykke i hans hænder, og vi er ovenud tilfredse med resultatet. Også har han nogle meget fair priser. 

Invitationer og takkekort

Vi købte både invitationer og takkekort hos Vistaprint. For at undgå Post Danmarks høje priser, valgte vi at køre rundt og smide invitationer og takkekort i postkasserne hos de gæster, som bor i nærheden af os. 

Kørsel

Vi skulle ikke køre langt, og vi fik taget vores billeder ved kirken, så der var ikke rigtig nogen, der skulle se os i bilen. Så vi valgte at bruge vores egen bil, som min kæreste kørte. Og jeg blev kørt til kirken af en ven af familien.


Langt hen ad vejen var vores bryllup meget traditionelt, men vi droppede nogle ting, som reception, bordkort, brudevals, liveband/dj, fordi vi simpelthen ikke følte behov for dem. Og vi fortryder det ærligt talt heller ikke.

Selvom vi stod for det selv, var det vigtigt for mig, at det ikke skulle optage for meget tid. Vi brugte selvfølge tid på at finde, kontakte og arrangere med diverse leverandører. 

Det kan iøvrigt godt svare sig at bruge lidt tid på research. Man finder måske nogle lidt mindre og knap så kendte leverandører, og så er prisen ofte en anden. Det er iøvrigt altid rart med nogle anbefalinger af leverandørerne. 

Jeg blev også helt god til at bruge mit netværk. Det viste sig, at mange jo kendte nogen, der kendte nogen. 

Stort og dyrt er ikke nødvendigvis den eneste mulighed. Der er masser af muligheder til rimelige priser, og et lille bryllup kan være lige så fint og rigtigt som et stort.

Som sagt, havde vi den bedste dag, og vi fortryder ikke, at vi ikke brugte flere penge på det. Det var så hyggeligt, så rigtigt og stemningen var lige i øjet. Det var en dag, vi altid vil huske med glæde 🙂

3 thoughts on “Bryllupstips

  1. Jeg tror vi gjorde det for under 5.000 – men det var også nærmere end havefest end hvad folk ville kalde et bryllup – fordi det var det vi ville 🙂
    Vi var omkring 25 mennesker og holdt brylluppet hos mine forældre og vi havde ikke klassisk bryllupstøj på – min kjole var en jeg havde i forvejen og min mand havde chinos, t-shirt og cardigan på. Men altså, jeg var på SU og min mand var på kontanthjælp så vi havde heller ikke en masse at rykke rundt med! Og det var den bedste dag nogensinde 😀

  2. Dejligt at du kunne bruge indlægget! 😊 Vi ville netop heller ikke låne penge til brylluppet, og vi ville heller ikke bruge sindssygt mange penge på, selvom man kun bliver gift en gang. Så vi måtte da tænke over, hvordan pengene blev brugt.

  3. Fedt indlæg! 🙂 nu står vi ikke lige over for at skulle giftes, men vil jo gerne en dag. Vi har en stor familie, så der skal også tænkes kreativt for at det ikke bliver super dyrt. Vil aldrig låne penge til et bryllup! Så tak for gode tips 🙂

Skriv en kommentar